Učitel jako vědomý průvodce třídy
Navazující kurz pro absolventy základního kurzu Učitel koučem. Cesta pokračuje...
6 setkání zaměřených na skupinové koučování a skupinovou dynamiku.

Také už se vám stalo, že mezi vámi a třídou vznikly ty nečekané JÁMY?
JÁMY - chvíle nedorozumění, kdy se zdá, že mezi JÁ učitele a MY třídy se rozprostírá nepřekonatelná propast?
Navážeme na dovednosti získané v kurzu Učitel koučem, mnohem více se zaměříme na práci se skupinovou a systemickou pedagogiku.
Co potřebujeme jako vědomí průvodci?
Po letech práce ve školách jsem pochopil, že vědomý průvodce třídy potřebuje především: Rozumět svému JÁ - znát své silné stránky, limity a motivace
Vědět o sobě - být si vědom svých reakcí a emocí
Být vnímavý k MY - cítit dynamiku třídy a potřeby žáků
Najít správnou míru - jak říkal Komenský, nebýt ani všezvěd ani mámil
Proč se přihlásit? Co tím získáte?
Tvůrce zajímavých hodin - kolegové si od vás budou brát nápady
Expert na třídnické hodiny - budete mít bohatou zásobárnu aktivit
Realizátor adaptačních kurzů - dokážete vést děti přechodovými obdobími
Motivátor pro mladé kolegy - vaše zkušenosti budou cenné pro ostatní
Základní informace
Navazující kurz, pro absolventy základního kurzu Učitel koučem. Kurz je šestidenní (48 výukových hodin) - jednotlivá setkání se konají s odstupem cca 3-4 týdny.
Kurz lze hradit z operačního programu JAN AMOS KOMENSKÝ.
Popis programu
Kurz Učitel jako vědomý průvodce třídy nabízí účastníkům hluboký vhled do moderních pedagogických přístupů, zaměřujících se na vedení tříd a skupin žáků prostřednictvím koučovacích technik a systemické pedagogiky.
Účastníci získají nové schopnosti a dovednosti spojené s koučovacím přístupem zaměřujícím se na vedení skupin a týmů. Seznámí se s pohledem systemické pedagogiky, která přispívá k vědomému vytváření bezpečného a otevřeného klimatu ve třídě a vede k motivovanému zapojení žáků do výuky a do celkového dění ve třídě, k jejich sebevědomému vyjadřování a k odpovědnému přístupu k učení.
Klíčové dovednosti a kompetence, které získáte:
Koučovací přístup ve vedení skupin :
-
Skupinové koučování, jak jej mohou učitelé efektivně využívat ve výuce.
-
Dovednosti pro přípravu koučovacího procesu.
-
Modely a struktury pro efektivní koučování.
Systemická pedagogika:
-
Pochopení principů systemické pedagogiky.
-
Vytváření bezpečného a otevřeného klimatu ve třídě.
-
Motivace žáků k aktivnímu zapojení do výuky a třídního dění.
Práce s diverzitou skupiny:
-
Posilování individuální integrity žáků.
-
Práce v triádách
-
Efektivní práce s různorodostí skupiny a její dynamikou.
Struktury a metaprogramy
-
Práce se strukturami a typologií dětí.
-
Techniky pro čtení skupinové dynamiky a rozpoznávání jejích klíčových jevů.
Komunikace a řešení náročných situací
-
Zvládání náročných situací a vyjednávání s žáky a rodiči.
-
Efektivní vedení třídnických hodin a schůzek s rodiči.
Novinka v kurzu: Dva dny věnované práci s RVP
Do dvou ze šesti dnů jsme přidali nový program zaměřený na práci s Rámcovým vzdělávacím programem pomocí koučovacích dovedností a metod design thinking.
Původní obsah kurzu zůstává zachován.
1. Proměňuji RVP v jasné cíle a praktické kroky
2. Vyzkouším a vylepším nástroje pro rozvoj kompetencí
Termíny:
Termíny pro šk. r. 2025/2026 - 5. běh - AKADEMIE Libchavy
1. den 26.09.2025 - ZRUŠENÝ
1. den 05.11.2025
2. den 17.12.2025
3. den 04.02.2026
4. den 05.03.2026
5. den 09.04.2026
6. den 13.05.2026
*Výcvik probíhá vždy od 9:00 do 16:00.